30 SEP, 2019 • Vijf vragen aan
En ineens is Schiphol op zee geen onmogelijke droom meer
Schiphol en KLM komen 2 oktober naar de Tweede Kamer voor een hoorzitting over Schiphol op zee. Dat klinkt toch te mooi om waar te zijn: een vliegveld in zee. Maar advies- en ontwerpbureau KuiperCompagnons denkt van niet, want wat zo’n vliegveld allemaal oplevert… ‘Dus wijs het niet meteen af’, zegt directeur Gijs van den Boomen.
Meneer Van den Boomen, is Schiphol op zee niet te hoog gegrepen?
‘Als er een nieuwe tunnel, brug of in dit geval vliegveld moet komen, gaat het vaak over de complexiteit van de aanleg en wat er allemaal moet gebeuren, maar niet echt over wat zo’n project nu oplevert. Wij hebben gekeken naar de ruimtelijke opbrengst: als je het vliegveld naar zee verhuist, dan verplaats je de geluidsruimte. Op die manier ontstaat er in het bestaande Schiphol-gebied ruimte voor woningbouw. Volgens ons kunnen er 200.000 koop- en huurwoningen worden gebouwd: Schiphol Stad.’
Wat gebeurt er met het huidige Schiphol?
‘De terminals blijven bestaan en houden hun functie. Het is de bedoeling om alleen de start- en landingsbanen naar zee te verplaatsen. Passagiers checken nog steeds in op Schiphol en reizen dan met speciale treinen naar het vliegeiland. Dat zal zo’n 10 minuten duren.’
‘iedereen heeft het over kosten en complexiteit, maar niet over wat het oplevert’
‘Het eiland kun je roterend maken, zodat vliegtuigen altijd met tegenwind opstijgen. Dat gaat veel sneller – en kost dus minder brandstof – dan met wind mee. Er is van alles mogelijk. Waarbij je moet uitkijken voor ‘de natte droom van de ingenieur’. Techniek moet wel bewezen zijn en dus werken. En de maatschappij moet jouw technocratische droom wel pakken.’
Als het in Japan en Hongkong kan, waarom dan niet in Nederland?
Maar wat wordt het nou: ín zee of áán zee?
‘Een vliegveld aan zee zal goedkoper zijn om aan te leggen en te onderhouden, maar dan houd je voor een deel nog de geluidsoverlast die er nu is. Kustgemeenten zullen niet er om staan te springen. Persoonlijk vind ik dit een halfbakken oplossing en kies ik voor een vliegveld in zee. Dat levert ook wel weer problemen op, want het is druk op zee. Je hebt te maken met windmolenparken, de visserij, vogels. Daarom moet dit goed worden uitgezocht. En de uitkomst kan dan best zijn dat een vliegveld in zee toch geen haalbare kaart is.’
‘schiphol op zee kan er binnen 15 jaarliggen’ maar je moet wel willen
‘Zo’n onderzoek kunnen overheid en bedrijfsleven samen doen. Dat mag 2 jaar duren. Daarna 5 jaar van nader onderzoek en besluitvorming, en nog eens 7 jaar voor de uitvoering van het project. Dat betekent dat zo’n vliegveld er binnen 15 jaar kan liggen. Misschien nog sneller als je er een speciale wet voor instelt.’
Zo lost u de huidige problemen in de luchtvaart toch niet op?
‘Nee, maar het is én én: je moet dit plan onderzoeken en daarnaast de huidige problemen aanpakken. De luchtvaart moet gewoon duurzamer. Dus dat betekent onder meer de inzet van hogesnelheidstreinen als alternatief voor kortere vluchten. Ook moet de luchtvaart CO2-neutraal worden, want die sigaren die nu lucht in gaan die kunnen echt niet meer. Vliegtuigmaatschappijen moeten overschakelen op bio-kerosine. Die is nu nog 5 keer zo duur maar zal goedkoper worden.’
Critici vragen zich af óf Schiphol wel moet groeien. Wat zegt u dan?
‘Mondiaal wordt de komende 20 jaar een verdubbeling van de luchtvaart verwacht. Schiphol zit nu al in het nauw. De behoefte aan verbinding zal blijven bestaan: voor vakantievluchten, maar ook voor zakelijk vliegverkeer. Dat zit in ons DNA.’
Op de hoogte blijven van onze leukste verhalen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Hoorzitting Schiphol op zeeSchiphol loopt nu tegen de geluidsgrenzen aan. Groei van de intercontinentale vluchten zou kunnen als een deel van de vakantievluchten naar Lelystad Airport verhuist. Maar of dat vliegveld daarvoor opengaat is onzeker. Er is verzet van bewoners in het gebied waar dan gevlogen gaat worden, en ook de huidige stikstof-impasse zou roet in het eten kunnen gooien. Een vliegveld in zee zou op termijn een oplossing kunnen zijn. Over die optie houdt de Tweede Kamer op 2 oktober een hoorzitting. Sprekers zijn onder meer Dick Benschop van Schiphol, KLM-directeur Pieter Cornelisse en VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert