Jan van der Schaaf (Landal Greenparks)Is: manager corporate quality
Heeft: 2fte (Henco Klein Kromhof en Van der Schaaf zelf)
Moet zich houden aan: 35 wetten
Kost: naar schatting 50.000 euro per park per jaar voor onder meer de uitvoering van een Legionella Beheerplan, het uitvoeren van laboratoriummetingen van drink- en zwemwater, controles van speeltoestellen, voedselhygiëne en nog veel meer
Landal heeft 2.500 medewerkers en 86 vakantieparken
Jan van der Schaaf is door Landal aangenomen om zich fulltime te focussen op overheidsregels. Bijna tien jaar geleden werd het bij het bedrijf tijd voor een zogenoemde kwaliteitsafdeling, bestaande uit een manager en een auditor. ‘De lengte van het gras op de parken, de vlaggen bij de ingang, de inrichting van de bungalows, de kleuren’, somt Van der Schaaf op. ‘Allemaal belangrijk. Maar nog veel belangrijker is voldoen aan wet- en regelgeving en veiligheid. Ik kijk daar continu naar. Houd de Staatscourant bij, leg parkbezoeken af. En je moet weten, er is gigantisch veel wetgeving van toepassing waar een park aan moeten voldoen. Regelgeving over veiligheid, hygiëne, Arbo, afval, energie, medewerkers en ga zo maar door.’
Nederlandse norm
Niet alles is wettelijk geregeld, zegt Van der Schaaf. Het bedrijf stelt zelf ook eisen. Omdat het dan makkelijker is om faciliteiten en onderhoud up-to-date te houden op punten waar geen regelgeving voor is. Maar ook omdat regelgeving in het buitenland soms minder streng is dan in Nederland. Dan wordt de Nederlandse norm gehanteerd.
Regelmatig schuift Van der Schaaf aan bij de Keuringsdienst en bij ministeries. Om te zorgen dat regels niet overdone zijn, zegt Van der Schaaf. Zo zouden van van alle gasten die de zonnebank op een park gebruiken huidanalyseformulieren opgeslagen moeten worden. Dat was wel erg scherp neergezet, vond Van der Schaaf. Hij is toen met het RIVM gaan praten. ‘Dan heb je binnen een paar maanden tien mappen vol met formulieren. En wie kijkt daar ooit naar? Ik heb toen uitgelegd dat iedere bezoeker ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Dat wordt nogal eens te weinig belicht naar mijn mening.’ Hij vergelijkt het graag met autorijden: alle verkeersborden en snelheidsindicaties zijn er om het wegennet veilig te houden, maar de chauffeur heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid.
'het kan jarenlang goed gaan, maar één incident en de hele wet gaat op de schop'
Ook zou wetgeving weleens vaker geëvalueerd mogen worden, zegt Van der Schaaf, vooral als die ontstaat naar aanleiding van een incident. ‘Als iets jaren goed gaat, en daarna één keer fout, gaat soms de hele wet op de schop.’ En, wil hij aan de wetgever meegeven, kijk ook goed naar waar de fout vandaan komt. Een voorbeeld: ‘Legionella-wetgeving richt zich enorm op de eindgebruiker. Dus moet je een beheerplan maken, regelmatig spoelen, temperaturen meten et cetera. Terwijl een verspreiding van de bacterie over het algemeen niet wordt veroorzaakt door gebrek aan controle, maar door het systeem zelf. Stel dan strenge eisen aan bouwer en installateurs van dat systeem, niet alleen aan de gebruiker.’
Regeldruk verminderen
Zelf is hij erin geslaagd om de regeldruk voor Landal te verminderen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft het Landal kwaliteitssysteem getest waardoor er nu geen parkbezoeken meer afgelegd hoeven te worden. ‘Eén keer per jaar nemen ze nu alles met mij alles door, in plaats van met de parkmanager op locatie. Als voorheen niet alle documenten aanwezig waren, voldeed een park volgens de NVWA niet aan de eisen. Het probleem was dan puur het bijwerken van de administratie.’ Parkmanagers moeten nu al hun documenten uploaden in een digitale boekenkast, waar Van der Schaaf toegang tot heeft. Tijdens een audit checkt hij vooraf alle parkdocumenten. ‘Niet als een politieagent hoor, maar gewoon om de manager te helpen om aan alle regelgeving te voldoen.’ De volgende klus ligt alweer op hem te wachten: Landal heeft laatst vijf parken in Denemarken gekocht. Van der Schaaf mag zich daarom de komende tijd volop gaan storten op de Deense wetgeving.