26 AUG, 2024 • Veerkracht
De zaken liepen goed bij deze cashew-importeur. Toen kwam corona
Tijdens de corona-periode deed Hayo de Feijter wat alle Nederlanders deden. Klussen in huis, de tuin bijhouden… en nadenken over zijn toekomst. Toen schoot het verhaal over de reis van de cashewnoot te binnen. ‘Die is vervuilend, én haalt arbeid uit Afrika weg.’ Een plannetje begon zich in zijn hoofd te vormen.
‘Voor de coronapandemie heb ik de nodige jaren in Afrika doorgebracht. Eerst in Tanzania, later in Zuid-Afrika, waar ik jatropha-plantages beheerde. Dat is een boomsoort waarvan de olie kan worden gebruikt als biobrandstof voor vliegtuigen.’
VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?
‘Dat was bigbusiness in die tijd. De luchtvaart is natuurlijk supervervuilend. Alle luchtvaartmaatschappijen waren op zoek naar minder vervuilende alternatieven. Maar toen kwam covid, en stond de hele wereld stil. Opeens had niemand meer interesse in biobrandstoffen. We wisten überhaupt niet of de luchtvaart toekomst had.’
‘Ik moest weg uit Zuid-Afrika, en kon niet terug. Dankzij de ‘Zuid-Afrikaanse’-variant van het virus lag het vliegverkeer naar dat land grotendeels stil. Samen met heel Nederland heb ik weken thuisgezeten. Ik deed wat iedereen deed: het huis schilderen, de tuin verbouwen. In eerste instantie is dat leuk, maar na een tijdje ben je er wel klaar mee.’
‘Er schoot me toen iets te binnen: een vriend had me ooit een bijzonder verhaal over cashews verteld. Bijna alle cashews in Europa komen uit Afrika. Maar voordat ze bij ons in de winkel liggen, zijn ze eerst naar Vietnam verscheept, om daar gepeld te worden. Dat is een rare driehoek natuurlijk.’
‘De reis van de cashew is niet alleen vervuilend, maar haalt ook arbeid uit Afrika weg’
‘Een snelle Google-search leerde me over de reis die de cashew aflegt. Die is niet alleen vervuilend, maar haalt ook nog eens arbeid uit Afrika weg. Een plan om die driehoek te verbreken vormde zich in mijn hoofd. Het idee voor Johnny Cashew ontstond daar.’
‘Ik had al connecties in Tanzania, en kende een stel dat daar in cashew handelt. Dus, ik samen met een compagnon het vliegtuig in, en na drie dagen brainstormen lag daar het plan voor Johnny Cashew. Zij zouden leveren en pellen, wij zouden het verschepen naar Nederland.’
‘Met steun van Invest International hebben we onze eerste cashewfabriek kunnen financieren. Nu, vier jaar later, hebben we 600 mensen fulltime aan het werk in Tanzania en besparen we 60 procent CO₂-uitstoot in vergelijking met de cashew die naar Vietnam gaat.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Handig: de wekelijkse Forum-alert