21 JAN, 2025 • Made in Holland

Danny Hollestelle: 'Naar nul uitstoot gaan wordt moeilijk’

Nederlandse ondernemers maken heel bijzondere, innovatieve dingen. Vaak met internationaal succes. Het zijn bedrijven en producten om trots op te zijn. In Made in Holland laten we mooie voorbeelden zien van maakbedrijven van eigen bodem. Aflevering 8: Werktuigbouwkundig bedrijf Koninklijke Hollestelle.

Fier gleed de nieuwe stalen kraan over het water van de Westerschelde. 43 meter lang, 14 meter hoog, hardblauw geschilderd, op weg naar Borssele. Daar verving hij afgelopen oktober zijn voorganger, die 35 jaar was gebruikt bij de kerncentrale. ‘Het bijzondere is’, zegt directeur Danny Hollestelle, ‘die eerste kraan heeft ons bedrijf óók gemaakt.’

Beide kranen (voor de fijnproevers: portaalkranen) werden gemaakt in de fabricagehal van Koninklijke Hollestelle Groep in Goes. Daar produceren vakmensen onder meer staalconstructies en reviseren ze sluisonderdelen. Er is een technische groothandel en een monteursploeg voor mechanisch onderhoud aan sluizen en bruggen. Maar kranenbouw is hun specialiteit.

Made in Holland, foto Dida Mulder

Danny Hollestelle: ‘Onze opdrachtgever weet niet hoe je zijn zakelijk idee vertaalt naar techniek, en wij wel’

Een speciaal type kraan vertrok onlangs naar Nieuw-Zeeland: een automatische containerkraan voor een self-storagebedrijf. ‘Bedrijven in verhuizing en opslag zijn echt onze niche’, zegt Hollestelle. Dit type kranen bestaat uit een containerspreader, een soort grijper, die hoog in de opslaghal hangt. Via een ingenieuze hijsconstructie kan hij heen en weer en op en neer bewegen door de hele ruimte. Zo kan hij automatisch verhuis- en opslagcontainers oppakken en verplaatsen. Hollestelle: ‘Wij ontwerpen, maken en installeren die hele hijsconstructie.’

Grootste kraan ooit

Het eerste systeem werd in 1997 gebouwd op verzoek van een internationale verhuizer, die zag dat je verhuizingen voor expats beter met containers kon organiseren dan met de tot dan toe gangbare houten kratten. De kraan die naar Nieuw-Zeeland ging, was nummer 35 die Hollestelle bouwde. Het was de grootste die ooit in de fabricagehal lag, met een spanwijdte van 50 meter.

‘Tijdens de fabricage van de kraan lag onze hal helemaal vol met de balken die de kraanliggers vormen’ legt Hollestelle uit. ‘Van plaatstaal bouwen we daartoe vierkante kokers, die we dichtlassen en voorzien van platformen en rails. We hebben de kraan hier helemaal in elkaar gezet, getest en weer gedemonteerd voor transport. In Christchurch heeft ons team de kraan geïnstalleerd.’

De kraan werd, zoals altijd, ontworpen in nauw overleg met de opdrachtgever. ‘Want hij weet niet hoe je zijn zakelijk idee vertaalt naar techniek, en wij wel.’ Neem alleen al de afmetingen van de hal. ‘Hoe groter de hal, hoe groter de kraan, hoe zwaarder dus ook. Dan moet je halconstructie dus ook steviger zijn, anders kan hij de kraan niet dragen.’

Sofwareschil

De self-storage in Nieuw-Zeeland was weer een nieuwe stap voor de Zeeuwse kranenbouwer. ‘We hebben een hele softwareschil eromheen ontworpen met onze IT-partner. Via een app plannen huurders van de containerboxen, bijvoorbeeld aannemers, wanneer ze bij hun opgeslagen voorraad willen. Stel ze willen op dinsdag tussen 10 en 12 een paar van hun tweehonderd wc-potten ophalen, voor een klus. De kraan zet hun container dan automatisch en op tijd bij een van de toegangspoorten van de hal en de app laat de klant weten: bij deze poort moet je zijn.’

De productie in Goes verbruikt de nodige energie. Vergroening is dus wel een dingetje. Hollestelle: ‘Onze voetprint is nu 275 ton CO₂ ten opzichte van 399 ton vijf jaar geleden, een reductie van 31 procent. Naar nul gaan wordt moeilijk. Het lasproces kost de meeste stroom, dus we zijn op zoek naar zuinigere lastechnieken.’ Het laaghangende fruit is al geplukt, met ledverlichting en slimmer verwarmen.

Intussen gaat het werk door. De onderdelen voor een volgende kranen staan al klaar in de fabricagehal.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Handig: de wekelijkse Forum-alert

ondernemerschap