'Amsterdam laat ondernemers opdraaien voor slecht inzamelingsbeleid'

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
22-12-2017

Alles wat foldert in Amsterdam houdt zijn adem in. De gemeente wil een ja/ja-sticker invoeren. Mét goedkeuring van de rechter. Alleen wie zo’n sticker bij de brievenbus heeft, krijgt nog folders. Dat is de omgekeerde wereld, zegt Fons Bakkes van de grafische branchevereniging KVGO. ‘De gemeente laat ondernemers opdraaien voor haar eigen tekortkomingen.’

 

U gaat in hoger beroep tegen de ja/ja-sticker. Waarom bent u zo boos?

‘Wij hebben in Nederland een uitstekend systeem om ongewenst drukwerk te weren: de nee/nee- en nee/ja-sticker. Dat is door de hele folderketen afgesproken met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Milieudefensie en de Consumentenbond. Amsterdam gooit dat ondersteboven met een eigen variant. De gemeente maakt overigens wel een uitzondering voor reclame van politieke partijen en de gemeente. Dat dan weer wel.’

 

Volgens Amsterdam scheelt de ja/ja-sticker papierafval.

‘Dat moet ik nog zien. Bedrijven willen hun spullen toch verkopen. We weten dat de impact van papieren communicatie knotsgroot is vergeleken met digitaal. Bedrijven zullen dus meer gaan adverteren in huis-aan-huisbladen. Die extra pagina’s, die ook in de brievenbussen met een nee/ja-sticker terechtkomen, heffen de papierwinst wel weer op. Via deze weg komt de reclame ook weer terecht bij mensen die eerder hebben aangegeven die niet te willen hebben. Dat duurzaamheidsaspect van die zielige bomen klopt ook niet. Reclame wordt op gerecycled papier gedrukt en als er eens een boom wordt gekapt, worden daar bomen voor teruggeplant. Door de papierindustrie groeien de Europese bossen jaarlijks.’

 

'dankzij de papierindustrie groeien de europese bossen juist'

 

Dus Amsterdam heeft geen duurzaamheidspunt met de ja/ja-sticker?

‘In Nederland wordt 85 procent van het oud papier ingezameld voor hergebruik. In Amsterdam is dat maar 38 procent. Ik denk dat de gemeente er beter aan doet om zich af te vragen waarom zij 62 procent van alle papierafval in de vuilverbrandingsoven stopt. Dat papier als grondstof weer in de keten brengen, daar is de milieuwinst te behalen. Wij hebben de gemeente al vaak aangeboden om samen dat percentage omhoog te krijgen, maar tot nu toe hebben we daar geen reactie op gehad.’

 

Maar toch, zo’n extra ja/ja-sticker, daar komt KVGO toch wel overheen?

‘Het gaat niet alleen over onze branche. De retailers maken zich ook grote zorgen of zo’n ja/ja-sticker wel wordt gebruikt. Reclame is een kwestie van brengen, niet van halen. Mensen doen ook niet om 5 voor 8 de televisie aan om lekker reclame te kijken. Bij retailreclame wordt vaak gedacht aan grote winkelketens, maar het gaat nog veel meer om de slager om de hoek, de nieuwe kapper en de lokale horeca. Hoe moeten die zich kenbaar maken? Dat heeft te maken met een gezonde lokale middenstand.’

 

'Reclamefolders zijn belangrijk voor de lokale middenstand'

 

Het is maar één gemeente, toch, die een ja/ja-sticker invoert? Misschien valt het mee.

‘Ik weet dat er meerdere gemeenten zijn die dit proces volgen omdat zij erover denken om ook een eigen sticker in te voeren. Als dat gebeurt, krijg je een lappendeken van afspraken. Kijk naar de snelheidslimieten op de snelwegen. Altijd gedoe en onzekerheid waar je 100, 120 of 130 mag rijden. Het huidige stickersysteem is helder en eenvoudig en mede daardoor goed handhaafbaar.’

Remko Ebbers
redacteur Forum
+31 70 3490 163